s —UNCLASSIFIED -~ 556

e e o e = —;"3 . U Uy [

- UNCLASSIFIED Page: 1
n/a | RELEASED IN FULL
Case Number: 200102877 _
UNCLASSIFIED PTQ6287
PAGE 01 LIMA 01560 01 OF 05 3021082

ACTION BBG-00

INFO LOG-~00 NP-00 AMAD-01 ACQ-00 CIAE-00 INL-01 DODE-0Q0
DOEE-00. WHA-01 SRPP-00 DS-00 UTED-00 VC-01 H-01

TEDE-00 INR-0O0 I0-00 LAB-01 L~00 VCE-00 AC-01

NSAE-00 NSCE-00 OMB-01 PA-00 PM-00 PR5-00 ACE-00

P-00 SP-00 TRSE-00 T-00 USIE-00 IIP-00 PMB-00

DS?C—OQ DRL-02 G-00 FDIC-01 SSR-00 NFAT-00 SAS-00
. 011w

------------------ 45AB29 302129Z /38
P 302108Z MAR 00
FM AMEMBASSY LIMA
TO SECSTATE WASHDC PRIORITY 3639
INFO AMEMBASSY QUITO
AMEMBASSY LA PAZ
AMEMBASSY BOGOTA
AMEMBASSY CARACAS
USCINCSO MIAMI FL

UNCLAS SECTION 01 OF 05 LIMA 001960
SENSITIVE

STATE FOR WHA/AND, WHA/PRESS, WHA/PA, WHA/OAS, TGI,
b/Tvp, B/VOA/L, B/TVWPA (LYLE/HEADLEEY

AMEMBASSY FOR PAO/IO
UNCLASSIFIED

PAGE 02 ‘ LIMA 01960 01 OF 05 302108z

E.O0. 12958: N/A
TAGS : PREL OPRC PE
SUBJECT: PERUVIAN MEDIA AND THE, ELECTIONS: READER’S GUIDE

REF: LIMA 1629

1. (U) TO AID PERUVIAN MEDIA WATCHERS, FOLLOWING IS A REFERENCE
GUIDE TO THE MAJOR NATIONAL NEWSPAPERS, MAGAZINES, AND TELEVISION
AND RADIO BROADCASTERS IN PERU, ALONG WITH AN OVERVIEW OF THEIR
COVERAGE OF THE ELECTION CAMPAIGN. PRINT MEDIA ORGANIZATIONS
ARE LISTED FIRST, FOLLOWED BY TELEVISION AND THEN RADIO NETWORKS.
WITHIN CATEGORIES, OUTLETS ARE LISTED IN APPROXIM

n/a
UNCLASSIFIED Page: 1
UNITED STATES DEPARTMENT OF STATE
REVIEW AUTHORITY: MELVIN E. SINN
DATE/CASE ID: 13 JUN 2002 200102877 .
UNCLASSIFIED




UNCLASSIFIED Page: 2
n/a
Case Number: 200102877

ATE DESCENDING
ORDER OF IMPORTANCE/INFLUENCE.

2. (U) NEWSPAPERS. NEWSPAPER READERS ARE A RELATIVELY SMALL
SEGMENT OF THE POPULATION IN COMPARISON TO THE NUMBER OF
TELEVISION VIEWERS AND RADIO LISTENERS. TOTAL CIRCULATION
FIGURES FOR ALL NATIONAL DAILIES ADD UP TO SOME 400,000, VERSUS
AN ESTIMATED 10 MILLION TELEVISION VIEWERS NATIONWIDE. (ALTHOUGH
PUBLISHERS CLAIM SOME 5-7 READERS FOR EACH COPY SOLD; IF
ACCURATE, TOTAL NEWSPAPER READERSHEIP COULD BE AS HIGH AS 2
MILLION, NOT DISCOUNTING FOR OVERLAP FROM READERS WHO READ MORE
THAN ONE PAPER). WHILE A SMALL PORTION OF THE POPULATION, MANY
NEWSPAPER READERS ARE A RELATIVELY AFFLUENT AND INFLUENTIAL
SEGMENT (NOT COUNTING THE TABLOID PRESS’'S READERSHIP).
UNCLASSIFIED

PAGE 03 LIMA 01960 01 OF 05 302108Z
CIRCULATION FIGURES ARE FROM DECEMBER 1999, COMPANIA PERUANA DE
INVESTIGACION (CPI). MAJOR PAPERS ARE:

3. (SBU) EL COMERCIO (DAILY CIRCULATION 100,000): PERU’S
RESPECTED, CENTRIST, INDEPENDENT, SOMEWHAT STODGY PAPER OF
RECORD, RUN BY THE MIRO QUESADA FAMILY. THE MIRO QUESADAS ARE A
LARGE, VENERABLE, AND NOW SOMEWHAT FRACTIOUS FAMILY. ALEJANDRO
AND FRANCISCO MIRO QUESADA OWN OR INFLUENCE A SLIM MAJORITY
(APPROX. 52 PER CENT) OF THE SHARES IN THE COMPANY, WHICH ALSO
RUNS MAGAZINES, A CABLE TV CHANNEL (CHANNEL N- SEE BELOW), AND
TWO RADIO STATIONS.

4. (U) EL COMERCIO ELECTION COVERAGE: EL COMERCIO HAS GROWN °
INCREASINGLY CRITICAL OF THE FUJIMORI GOVERNMENT DURING THE
ELECTION CAMPAIGN PERIOD, ALTHOUGH ITS COVERAGE IS GENERALLY
RESTRAINED AND BALANCED. BY BREAKING THE STORY (FEBRUARY 29) OF
APPARENT REGISTRATION FRAUD IN THE PRO-FUJIMORI RE-ELECTION
COALITION, EL COMERCIO HAS SINGLE-HANDEDLY DONE MORE THAN PERHAPS
ANY OTHER INSTITUTION TO ALTER THE DYNAMICS OF THE CAMPAIGN, AND
HAS DEMONSTRATED IN THE PROCESS THAT REPORTS OF THE DEMISE OF A
FREE PRESS IN PERU ARE PREMATURE. THE PAPER HAS FOLLOWED UP ITS
INITIAL REVELATIONS WITH A STEADY STREAM OF SOLID REPORTING
IMPLICATING GOVERNMENT OFFICIALS AND ALLIES IN THE SCANDAL. ON
MARCH 13, THE PAPER MADE NEWS AGAIN, THIS TIME BY PUBLICLY
ACCUSING THE GOP OF ATTEMPTING TO EXPLOIT DISPUTES WITHIN THE
MIRO QUESADA FAMILY TO ARRANGE A COURT-ORDERED TAKEQOVER BY

n/a
UNCLASSIFIED Page: 2

. UNCLASSIFIED
L ... |




o UNCLASSIFIED

UNCLASSIFIED Page: 3
n/a
. Case Number: 200102877

MINORITY SHAREHOLDERS FAVORABLY INCLINED TOWARD THE GOVERNMENT.
REF LIMA 1629.

5. (U) OJO (DAILY CIRCULATION: 70.000): OJO IS A SENSATIONALIST,
BUT INDEPENDENT TABLOID APPEALING TO LOWER CLASS READERS. ITS
UNCLASSIFIED

PAGE 04 LIMA 01960 01 OF 05 3021082
ELECTION COVERAGE HAS TENDED TO FAVOR THE OPPOSITION.

6. (U) LA REPUBLICA (DAILY CIRCULATION: 60,000): PERU’'S LEADING,
OFTEN STRIDENT AND TENDENTIOUS, OPPOSITION DAILY, WITH A
GENERALLY LEFTIST SLANT. THE PAPER IS RUN BY GUSTAVO MOHME
(MAJORITY SHAREHOLDER), AN OPPOSITION MEMBER OF CONGRESS WHO IS
RUNNING FOR RE-ELECTION ON THE "SOMOS PERU" (LIMA MAYOR
ANDRADE’S) TICKET.

7. (SBU) LA REPUBLICA ELECTION COVERAGE: LA REPUBLICA IS
UNRELENTING IN ITS ATTACKS ON PRESIDENT FUJIMORI -- ENOUGH SO
THAT THE GOP LIKES TO CITE THE PAPER’S REPORTING AS PROOF THAT
THERE IS A FREE PRESS IN PERU. ALTHOUGH THE PAPER FAVORS
PRESIDENTIAL CANDIDATE ALBERTO ANDRADE, IT IS REASONABLY EVEN-
HANDED AND POSITIVE IN ITS COVERAGE OF OTHER OPPOSITION
CANDIDATES. LA REPUBLICA AND MOHME HAVE BOTH BEEN REGULAR
TARGETS OF SLANDER CAMPAIGNS IN THE TABLOID PRESS. IN DECEMBER,
1999 LA REPUBLICA STARTED ANSWERING IN KIND, DEVOTING ITS ENTIRE
BACK PAGE TO SATIRICAL, AD-HOMINEM, AND OFTEN HILARIOUS ATTACKS
ON GOP FIGURES, COMPLETE WITH DOCTORED PHOTOS. FUJIMORI AND DE
FACTO INTELLIGENCE CHIEF MONTESINOS ARE THE MAIN TARGETS.

" 8. (SBU) EXPRESO (DAILY CIRCULATION: 30,000): FORMALLY A
RESPECTED, INDEPENDENT PAPER, EXPRESO HAS RUN INTO FINANCIAL
DIFFICULTIES AND HAS BEEN IN VARIOUS STAGES OF BANKRUPTCY IN THE
LAST FEW YEARS. DURING THE SAME PERIOD, THE PAPER HAS ADOPTED AN
INCREASINGLY ONE-~SIDED AND TRANSPARENT PRO-GOVERNMENT SLANT, BOTH
ON ITS EDITORIAL PAGE AND IN ITS NEWS COVERAGE, AT THE DIRECT

UNCLASSIFIED
UNCLASSIFIED PTQ6290
PAGE 01 LIMA 01960 02 OF 05 3021092

ACTION BBG-~00

INFO LOG-00 NP-00 AMAD~01 ACQ-00 CIAE-00 INL-01 DODE-00
DOEE-00 WHA-01 SRPP-00 DS-00 - UTED-00 VC-01 H-01

TEDE-00 INR-00 LAB-01 L-00 VCE-00 AC-01 NSAE-00
n/a
UNCLASSIFIED .Page: 3
UNCLASSIFIED

TR R =




—— - UNCLASSIFIBD ——— - ————

UNCLASSIFIED Page: 4
n/a
Case Number: 200102877

NSCE-00 OMB-01 PA-00 PM-00 PRS-00 ACE-00 P-00
SP-00 TRSE-00 T-00 USIE-00 IIP-00 PMB-00 DSCC-00
DRL-02 G-00 FDIC-01 SSR-00 NFAT-00 SAS-00 /011w
—————————————————— 45AB36 302129Z /38

P 302108Z MAR 00

FM AMEMBASSY LIMA

TO SECSTATE WASHDC PRIORITY 3640

INFO AMEMBASSY QUITO

AMEMBASSY LA PAZ

AMEMBASSY BOGOTA

AMEMBASSY CARACAS

USCINCSO MIAMI FL

UNCLAS SECTION 02 OF 05 LIMA 001960
SENSITIVE
STATE FOR WHA/AND, WHA/PRESS, WHA/PA, WHA/OAS, TGI,
B/TVP, B/VOA/L, B/TVWPA (LYLE/HEADLEE)
AMEMBASSY FOR PAO/IO
UNCLASSIFIED

PAGE 02 LIMA 01960 02 OF 05 3021092

E.O. 12958: N/A

TAGS: PREL OPRC PE

SUBJECT: PERUVIAN MEDIA AND THE ELECTIONS: READER'S GUIDE

EXPENSE OF ITS CREDIBILITY. IT IS COMMONLY ASSUMED THAT ITS
EVCLUTION IS THE RESULT OF A DEAL MADE WITH THE GOVERNMENT IN
EXCHANGE FOR TAX OR DEBT RELIEF. THE SAME COMPANY ALSO MANAGES
CABLE TV CHANNEL CCN, DESCRIBED BELOW.

9. (SBU) EXPRESO ELECTION COVERAGE: EXPRESO HAS MOVED INTO HIGH
GEAR AS AN ANTI-OPPOSITION ATTACK DOG DURING THE 2000 ELECTION
CAMPAIGN. WITH PREDICTABLE REGULARITY, IT HAS BEEN DIRECTING THE
BRUNT OF ITS VILIFICATIONS AGAINST WHICHEVER OPPOSITION CANDIDATE
APPEARS TO BE LEADING IN THE POLLS. 1IN ITS MARCH 23 EDITION, FOR
INSTANCE, THE PAPER DEVOTED HALF OF ITS FRONT PAGE

AND ITS FIRST .

SIX AND A HALF INSIDE PAGES TO ARTICLES MALIGNING LEADING
OPPOSITION PRESIDENTIAIL, CANDIDATE ALEJANDRO TOLEDO.

10. (U) GESTIN (DAILY CIRCULATION: 15,000): GESTION IS A
CONSERVATIVE BUSINESS PAPER FOCUSING ON BUSINESS AND ECONOMIC

n/a .
UNCLASSIFIED Page: 4

UNCLASSIFIED
e e e S




“UNCLASSIFIED- -

UNCLASSIFIED Page: 5
n/a
Case Number: 200102877

ISSUES (IT AIMS TO BE PERU’S WALL STREET JOURNAL). ITS COVERAGE

- OF POLITICAL ISSUES IS GENERALLY RELIABLE AND EVEN-HANDED. THE
GESTION COMPANY ALSO OWNS CPN RADIO, ONE OF TWO NATIONAL NEWS
NETWORKS (MORE BELOW). THE PAPER’S ELECTION COVERAGE HAS BEEN
INDEPENDENT, MEASURED, AND BALANCED.

11. (U) EL PERUANO (DAILY CIRCULATION: 10,000): PERU’'S OFFICIAL
GOVERNMENT GAZETTE; THE EQUIVALENT OF THE FEDERAL REGISTER FOR
ITS RECORDING OF LAWS AND REGULATIONS, BUT ALSO CONTAINING NEWS

REPORTS. ITS COVERAGE OF PRESIDENT FUJIMORI HAS BEEN POSITIVE
UNCLASSIFIED
PAGE 03 LIMA 01960 02 OF 05 302109z

AND WHOLLY UNCRITICAL.

12. (U) SINTESIS (DAILY CIRCULATION: 5,000): A BUSINESS PAPER
WITH A PROTECTIONIST SLANT, WITH LITTLE POLITICAL COVERAGE.
MAJORITY SHAREHOLDER: BORIS ROMERO, WHO HAS BUSINESS INTERESTS IN
THE PUBLISHING INDUSTRY.

13. (U) LIBERACION (DAILY CIRCULATION: 5,000 (CLAIMED)):
LIBERACION IS A NEWCOMER TO THE NEWSPAPER SCENE, HAVING BEEN
LAUNCHED BY OPPOSITION FIREBRAND AND POLITICAL COMMENTATOR CESAR
HILDEBRANDT ONLY IN NOVEMBER, 1999. IT IS STRIDENTLY OPPOSITION
AND ANTI-FUJIMORI IN ITS NEWS COVERAGE AND EDITORIAL WRITING.

* BACKING HILDEBRANDT IN THIS LATEST VENTURE IS ALBERTO BCREA, A
LAWYER AND PAST PRESIDENT OF PRO-DEMOCRACY NGO FORO DEMOCRATICO
AND, IT IS BELIEVED, BARUCH IVCHER (FORMER MAJORITY OWNER OF TV
CHANNEL 2), WORKING THROUGH FERNANDO VIANA, A PSYCHOLOGIST AND
FORMER NEWS DIRECTOR AT IVCHER'S CHANNEL 2.

14. (U) LIBERACION ELECTION COVERAGE: LIBERACION HAS BEEN
UNRELENTING IN ITS CRITICISM OF PRESIDENT FUJIMORI. AMONG THE
OPPOSITION CANDIDATES, IT HAS TENDED TO FAVOR ALEJANDRO TOLEDO.

15. (SBU) CAMBIO (DAILY CIRCULATION 4,000): CAMBIO IS A PRO-
GOVERNMENT, LIMITED CIRCULATION TABLOID OWNED BY PERUVIAN
AIRLINES AEROCONTINENTE AND AVIANDINA, AND, IT IS RUMORED,
PRESIDENTIAL INTELLIGENCE ADVISOR VLADIMIRO MONTESINOS. ITS
REPORTING DURING THE ELECTION PERIOD HAS FAVORED PRESIDENT
FUJIMORI AND HAS BEEN CRITICAL OF THE OPPOSITION CANDIDATES.

16. (U) MAGAZINES: PERIODICALS HAVE UNDERGONE HARD TIMES IN
RECENT YEARS IN PERU -- THEY ARE UNAFFORDABLE FOR MOST PERUVIANS

UNCLASSIFIED
DAGE 04 LIMA 01960 02 OF 05 302109%
n/a
UNCLASSIFIED _ Page: 5
UNCLASSIFIED




UNCLASSIFIED Page: 6
' n/a
iCase Number: 200102877

-- AND CURRENTLY THE OPPOSITION NEWSWEEKLY CARETAS IS THE ONLY
MAGAZINE WITH ANY SIGNIFICANT READERSHIP AND INFLUENCE.

17. (U) CARETAS (WEEKLY CIRCULATION: 40,000): STRONGLY-
OPPOSITION WEEKLY NEWS MAGAZINE, OWNED BY DORIS GIBSON ZILERI AND
HER SON, VETERAN JOURNALIST ENRIQUE ZILERI. WHILE TENDENTIOUSLY
ANTI-FUJIMORI, CARETAS HAS SEVERAL WELL-RESPECTED JOURNALISTS AND
EDITORS ON ITS STAFF AND CONTINUES TO TURN OUT SOME SOLID
REPORTING. ITS COVERAGE OF THE ELECTION CAMPAIGN HAS BEEN
CONSISTENTLY PRO-OPPOSITION.

18. (U) GENTE (WEEKLY CIRCULATION: 20,000): ORIENTATION:
DECIDEDLY PRO-GOVERNMENT (AND OCCASIONALLY ANTI-USG) WEEKLY NEWS
MAGAZINE, WITH AN EMPHASIS ON SOCIETY, ENTERTAINMENT, AND FASHION
PAGES. MAJORITY SHAREHOLDER IS ENRIQUE ESCARDQO. GENTE HAS FAVORED
PRESIDENT FUJIMORI AND BEEN CRITICAL OF THE OPPOSITION CANDIDATES
IN ITS ELECTION COVERAGE. .

19. (U) SI (CIRCULATION 10,000): BI-WEEKLY, PRO-GOVERNMENT
MAGAZINE. MAJORITY SHAREHOLDER IS CARLOS MARAVI, WHO ALSO
REPRESENTS SWISS MULTINATIONAL ELECTROWATT IN PERU. SI FAVORS
PRESIDENT FUJIMORI AND HAS BEEN CRITICAL OF THE OPPOSITION
CANDIDATES IN ITS ELECTION COVERAGE, ESPECIALLY TARGETING
ALEJANDRO TOLEDO SINCE HIS RISE IN THE OPINION POLLS.

NOT FIT TO PRINT BUT PRINTED ANYWAY: THE "PRENSA CHICHA"

UNCLASSIFIED
UNCLASSIFIED PTO1116
PAGE 01 LIMA 01960 03 OF 05 302110Z

ACTION BBG-00

INFO LOG-00 NP-00 AMAD-01 ACQ-00 CIAE-00 INL-01 DODE-00
DOEE~-00 WHA-01 SRPP-00 DS-00 UTED-00 VC-01 H-01

TEDE-0C INR-00 LAB-01 L-00 VCE-00 AC-01 NSAE-00
NSCE-00 OMB-01 PA-00 PM-00 ~PRS-00 ACE-00 P-00
SP-00 IRM-00 TRSE-00 T-00 USIE-00 R-0OC IIP-00
PMB-00 DSCC-00 DRL-02 G-00 FDIC-01 SSR-00 NFAT-00
SAS-00 /011w

------------------ 45AB48 3021297 /38
P 302108Z MAR 00 :
FM AMEMBASSY LIMA
TO SECSTATE WASHDC PRIORITY 3641
INFO AMEMBASSY QUITO

n/a
UNCLASSIFIED . Page: 6

UNCLASSIFIED
s




e — “UNCLASSIFIED

UNCLASSIFIED . Page: 7
n/a
Case Number: 200102877

AMEMBASSY LA PAZ
AMEMBASSY BOGOTA
AMEMBASSY CARACAS
USCINCSO MIAMI FL

. UNCLAS SECTION 03 OF 05 LIMA 001960
SENSITIVE
STATE FOR WHA/AND, WHA/PRESS, WHA/PA, WHA/OAS, TGI,
B/TVP, B/VOA/L, B/TVWPA (LYLE/HEADLEE)

AMEMBASSY FOR PAO/IO
UNCLASSIFIED

PAGE 02 LIMA 01860 03 OF 05 3021102

E.O. 12958: N/A
TAGS : PREL OPRC PE
SUBJECT: PERUVIAN MEDIA AND THE ELECTIONS READER’S GUIDE

20. (U) THE "PRENSA CHICHA" (YELLOW PRESS) ARE INEXPENSIVE
TABLOIDS WHICH FOCUS ON CRIME, SPORTS AND ENTERTAINMENT, AND
USUALLY RUN A PHOTO OF A WOMAN IN A BIKINI (OR LESS) ON THEIR
FRONT PAGE. AT 50 CENTS PER COPY (ONE THIRD THE PRICE OF REGULAR
PAPERS), TOGETHER THEY SELL ABOUT 80,000 COPIES PER DAY
NATIONWIDE, BUT MORE IMP

ORTANTLY, THEY ARE DISPLAYED ON HUNDREDS

OF NEWSPAPER STANDS AROUND THE COUNTRY WHERE THE HEADLINES ARE
READ BY HUNDREDS OF THOUSANDS OF POOR PERUVIANS WHO CANNOT AFFORD
A DAILY PAPER

. WHILE SOME OF THESE PAPERS OFFER NOTHING MORE

THAN CRIME AND SPORTS, OTHERS INVOLVE THEMSELVES IN POLITICS,
JOURNALISTS.

21. (U) THE MAIN OFFENDERS IN THIS LATTER CATEGORY ARE EL CHINO,
EL TIO, LA CHUCHI, EL CHATO, EL MANANERO, EL MEN AND DIARIO MAS,
ALL OF WHICH REGULARLY PRINT COORDINATED FRONT-PAGE HEADLINES AND
INSIDE STORIES EITHER ATTACKING OPPOSITION CANDIDATES AND
INVESTIGATIVE JOURNALISTS OR, MORE RECENTLY, PRAISING PRESIDENT
FUJIMORI. IT IS WIDELY ASSUMED (AND A GROUP OF EX-WORKERS FROM
EL CHINO DECLARED PUBLICLY) THAT THESE HEADLINES AND THE STORIES
ACCOMPANYING THEM ARE PREPARED BY THE NATIONAL INTELLIGENCE
SERVICE AND GIVEN TO THE PAPERS EACH DAY FOR PUBLICATION, FOR

n/a
UNCLASSIFIED . Page: 7

UNCLASSIFIED
- .. .




P S SO e e e e e,

“____—HNG-L -_ S}FIED—:::-: B

UNCLASSIFIED - Page: 8
n/a
Case Number: 200102877

WHICH THE PAPERS RECEIVE PAYMENT. MOISES WOLFENSON, PUBLISHER OF

UNCLASSIFIED
PAGE 03 LIMA 01960 03 OF 05 3021102
EL CHINO AND EL MEN, IS RUNNING FOR CONGRESS ON THE PERU 2000

TICKET.

22. (U) BROADCAST TELEVISION: LIGHTWEIGHT HEAVYWEIGHT. MEDIA
ANALYSTS IN PERU CONSIDER BROADCAST TELEVISION TO BE THE MOST
INFLUENTIAL COMMUNICATIONS MEDIUM IN THE COUNTRY, REACHING FAR
MORE PEOPLE (AN ESTIMATED 10 MILLION PERUVIANS) THAN PRINT MEDIA
(ALTHOUGH NOT AS MANY AS RADIO, WHICH REACHES AN ESTIMATED 22
MILLION) . BROADCAST TV HAS A MUCH LARGER VIEWERSHIP THAN CABLE,
WHICH HAS ONLY SOME 350,000 TOTAL SUBSCRIBERS NATIONWIDE. ONLY
MAJOR URBAN AREAS ARE WIRED FOR CABLE TV, WHICH, AT A COST OF
BETWEEN 18 AND 35 DOLLARS A MONTH, IS IN ANY CASE PRICED BEYOND
THE MEANS OF MOST PERUVIANS. BECAUSE OF BROADCAST TV'S REACH AND
PRESUMED INFLUENCE, THE DECLINE AND NOW VIRTUAL ELIMINATION OF
SERIOUS POLITICAL NEWS COVERAGE AND ANALYSIS ON BROADCAST TV HAS
BEEN MUCH DISCUSSED AND LAMENTED. COMPARED TO A FEW YEARS AGO,
THE AVERAGE PERUVIAN TELEVISION VIEWER IS LEFT WITH A DIET
CONSISTING ALMOST EXCLUSIVELY OF LOW-BROW ENTERTAINMENT
PROGRAMMING: SOAP-OPERAS, SENSATIONALIST AND OFTEN LURID TALK
SHOWS, AND SPORTS PROGRAMS. AT THE SAME TIME, THE BROADCAST
NETWORKS HAVE LARGELY REFRAINED FROM ANY INVESTIGATIVE REPORTING
ON THE GOVERNMENT, AND GIVE THE PRESIDENT'S ACTIVITIES AND
SPEECHES PLENTY OF AIRTIME, WITHOUT CRITICAL COMMENTARY.

23. (U) MARKET FORCES AS WELL AS POLITICAL PRESSURES LIE BEHIND

THE DECLINE OF PUBLIC AFFAIRS CONTENT ON THE TELEVISION AIRWAVES.

FEW NEWS PROGRAMS EVEN COME CLOSE TO MATCHING THE RATINGS OF
UNCLASSIFIED

PAGE 04 LIMA 01560 03 OF 05 3021102

ENTERTAINMENT FARE, AND IN PERU’S WEAK ECONOMY OF RECENT YEARS,
ADVERTISING REVENUES HAVE DECLINED MARKEDLY. AT THE SAME TIME,
THE SHARE OF TV ADVERTISING TIME BOUGHT BY GOVERNMENT MINISTRIES
HAS GROWN, TO WHERE IT IS NOW THE LARGEST BUYER OF AIRTIME.
WHETHER DEALS ARE EXPLICIT OR IMPLICIT, BROADCASTERS HAVE A
STRONG INCENTIVE TO KEEP THEIR CRITICAL COVERAGE OF THE PRESIDENT
AND GOVERNMENT TO A MINIMUM. THE EXAMPLES OF UNFAVORABLE COURT
DECISIONS HANDED DOWN AGAINST BROADCASTERS WHO PROVOKED THE IRE
OF THE GOVERNMENT (BARUCH IVCHER AND CHANNEL TWO; GENARO DELGADO

n/a
UNCLASSIFIED Page: 8

UNCLASSIFIED
.. __ ‘.- |




e _ —--UNGCLASSIFIED —— I

UNCLASSIFIED Page: 9
n/a ) l
Case Number: 200102877

PARKER AND CHANNEL 13) ARE ADDED INCENTIVE TO KEEP PROGRAMMING
POLITICALLY TAME. 1IN ADDITION, MOST BROADCAST MEDIA IN THE MID ;
18990’S CUT DEALS WITH THE GOP TO REDUCE OUTSTANDING TAX DEBT IN
EXCHANGE FOR PROVIDING FREE ADVERTISING TIME TO THE GOP.

24, (U) IN THE RUNUP TO THE ELECTION, OPPOSITION CANDIDATES
CHARGED THAT THE BROADCAST CHANNELS WERE NOT ACCEPTING THEIR PAID
POLITICAL ADS OR WERE QUOTING EXORBITANT AD RATES, AND INDEED NO
POLITICAL ADS FROM ANY PARTY WERE RUN. IN MID MARCH, CHANNELS 2,
4, 5, 9, AND 11 AGREED TO GIVE ALL POLITICAL PARTIES A SMALL
AMOUNT OF FREE AIR TIME, DIVIDED AMONG THE NINE PARTIES AND
BROADCAST AT THE HOUR DECIDED BY EACH STATION. IN PRACTICE THIS
HAS WORKED OUT TO FIFTEEN MINUTES PER DAY OF INTERVIEWS WITH
PRESIDENTIAL AND CONGRESSIONAL CANDIDATES FROM EACH PARTY, RUN AT
MOSTLY EARLY MORNING OR LATE EVENING HOURS, MAKING FOR A VERY
LIGHT DIET OF POLITICAL PROGRAMMING. OVER THE MARCH 25 WEEKEND
THE COMMERCIAL STATIONS AGREED TO RUN PAID POLITICAL ADS, AND THE
FIRST SHOWN ON CHANNELS 7 AND 11 HAVE OVERWHELMINGLY BEEN PERU
2000 ADS.

UNCLASSIFIED
UNCLASSIFIED PTQ6291
PAGE 01 LIMA (01960 04 OF 05 3021102

ACTION BBG-00

INFO LOG-00 NP-00 AMAD-01 ACQ-00 CIAE-00 INL-01 DODE-00
DOEE-00 WHA-01 . SRPP-00 DS-00 UTED-00 VC-01 H-01

TEDE-00 INR-00 LAB-01 L-00 VCE-00 AC-01 NSAE-00

NSCE-00 OME-01 PA-00 PM-00 PRS-00 ACE-00 P-00

SP-00 IRM-00 TRSE-00 T-00 USIE-0C IIP-00 PMB-00

DSCC-00 DRL-02 G-00 FDIC-01 SSR-00 NFAT-00 SAS-00
/011w

—————————————————— 45AB3E 302129% /38
P 302108Z MAR 00
FM AMEMBASSY LIMA
TO SECSTATE WASHDC PRIORITY 3642
INFO AMEMBASSY QUITO
AMEMBASSY LA PAZ
AMEMBASSY BOGOTA
AMEMBASSY CARACAS
USCINCSO MIAMI FL

UNCLAS SECTION 04 OF 05 LIMA 0019690

SENSITIVE

n/a
UNCLASSIFIED Page: 9

UNCLASSIFIED
L ]




co e UNCEASSIEIED—- - - - -

UNCLASSIFIED Page: 10
n/a
Case Number: 200102877

STATE FOR WHA/AND, WHA/PRESS, WHA/PA, WHA/OAS, TGI,
B/TVP, B/VOA/L, B/TVWPA (LYLE/HEADLEE)

AMEMBASSY FOR PAO/IO
UNCLASSIFIED

PAGE 02 LIMA 01960 04 OF 05 302110z

E.0. 12958: N/A
TAGS: PREL, OPRC PE
SUBJECT: PERUVIAN MEDIA AND THE ELECTIONS: READER’S GUIDE

25. (U) FRECUENCIA LATINA (CHANNEL 2): STRIDENTLY PRO-
GOVERNMENT. SINCE THE OUSTER OF NATURALIZED PERUVIAN CITIZEN
BARUCH IVCHER AND GOVERNMENT-ENGINEERED TAKEOVER OF ‘THE COMPANY
BY MINORITY SHAREHOLDERS (SAMUEL AND MENDEL WINTER), CHANNEL 2
HAS DROPPED ANY CRITICAL COVERAGE OF THE GOVERNMENT AND HAS
TURNED ITS SIGHTS ON THE OPPOSITION. ITS NEWS PROGRAM "90
SEGUNDOS" CURRENTLY CAPTURES THE THIRD LARGEST AUDIENCE SHARE OF
TV NEWS PROGRAMS, AND ITS SUNDAY NEWSMAGAZINE PROGRAM
"CONTRAPUNTO" ALSO DRAWS A LARGE AUDIENCE.

26. (U) CHANNEL 2 ELECTION COVERAGE: CHANNEL 2 DEVOTES A HA
LF-

HOUR ON WEEKDAY MORNINGS (FROM 7:00 TO 7:30) TO CAMPAIGN COVERAGE
IN A PROGRAM CALLED "DESTINO 2000", FEATURING INTERVIEWS WITH
CONGRESSIONAL AND PRESIDENTIAL CANDIDATES. OVERALL, HOWEVER,
FRECUENCIA LATINA HAS BEEN ONE OF THE GOP'S MOST FAITHFUL, AND
VICIOUS, ATTACK DOGS DURING THE CAMPAIGN SEASON. IT GIVES AMPLE
AND UNCRITICAL AIRTIME TO COVERING THE PRESIDENT, WHILE DEVOTING
MUCH OF ITS COVERAGE OF OPPOSITION CANDIDATES TO ATTACKS ON THEIR
CHARACTER AND CREDIBILITY. IT MAY HAVE STEPPED OVER THE BOUNDS
MARCH 12, WHEN CONTRAPUNTO AIRED A ONE-SIDED STORY OF THE LEGAL
SUITS AGAINST EL COMERCIO, A PROGRAM THAT ENDED UP RECEIVING
STRONG CRITICISM, INCLUDING FROM PRESIDENT FUJIMORI, AND WHICH
SERVED MAINLY TO RALLY PEOPLE TO EL COMERCIO’S DEFENSE.

UNCLASSIFIED

PAGE 03 LIMA 01960 04 OF 05 3021102

27. (U) AMERICA TELEVISION (CHANNEL 4): DISTINCTLY PRO-
GOVERNMENT STATION, WITH THE SECOND HIGHEST RATED NIGHTLY NEWS
PROGRAM, AMERICA NOTICIAS, ON WEEKDAYS, AND A POPULAR SUNDAY
POLITICAL PROGRAM, "HORA 20". OWNED BY MEXICAN NETWORK TELEVISA
THROUGH SURROGATE JOSE ENRIQUE CROUSILLAT, SINCE FOREIGN
OWNERSHIP OF NEWS MEDIA IS ILLEGAL. ENRIQUE CROUSILLAT’'S SON,

n/a
UNCLASSIFIED Page: 10

UNCLASSIFIED
C -~~~ — -~~~ ]




UNCLASSIFIED Page: 11
n/a
Case Number: 200102877

CHANNEL 4 DIRECTOR JOSE FRANCISCO CROUSILLAT, ALLEGEDLY WAS
CAUGHT ON AUDIO TAPE IN 1999 COORDINATING CHANNEL 4 NEWS COVERAGE
WITH SIN ADVISOR VLADIMIRO MONTESINOS. CHANNEL 4'S ELECTION
COVERAGE HAS BEEN GENERALLY FAVORABLE TO THE GOVERNMENT AND
CRITICAL OF THE OPPOSITION. OPPOSITION PRESIDENTIAL CANDIDATE
TOLEDO HAS COME UNDER INCREASING ATTACK BY THE STATION AS HE HAS
RISEN IN THE POLLS, INCLUDING A RECENT "HORA 20" PROGRAM
DEDICATED TO A "SPECIAL REPORT" ON TOLEDO'S ALLEGED INVOLVEMENT
IN THE CLAE INVESTMENT SCANDAL. CHANNEL 4 HAS OPENED UP FIFTEEN
MINUTES OF ITS LATE EVENING TIME SLOT FOR INTERVIEWS WITH THE
CANDIDATES.

28. (U) PANAMERICA TELEVISION (CHANNEL 5): GENERALLY PRO-
GOVERNMENT, CHANNEL FIVE’S NEWS PROGRAM HAS THE HIGHEST RATING.
MAJORITY SHAREHOLDER IS ERNESTO SCHUTZ, WHO BOUGHT OUT GENARO
DELGADO PARKER IN 1596 AND HAS BROUGHT CRIMINAL CHARGES AGAINST
HIM IN CONNECTION WITH PAST BUSINESS DEALINGS AT THE STATION.
ELECTION COVERAGE: PANORAMA HAS BEEN SUPPORTIVE OF PRESIDENT
FUJIMORI, BUT REASONABLY BALANCED, GIVING COVERAGE TO OPPOSITION
CANDIDATES WITHOUT DIRECT ATTACKS. ITS SUNDAY PROGRAM "PANORAMA"
HAS BEEN FEATURING INTERVIEWS WITH THE PRINCIPAL PRESIDENTIAL AND
CONGRESSIONAIL CANDIDATES. IT ALSO GIVES CANDIDATES AIRTIME WITH
INTERVIEWS ON ITS "FRANJA ELECTORAL" PROGRAM FROM 11:30 TO 11:45
PM ON WEEKDAYS.

UNCLASSIFIED

PAGE 04 LIMA 01260 04 OF 05 302110Z

29. (U) CHANNEL 7: PERU’S GOVERNMENT-OWNED NATIONAL TELEVISION
CHANNEL. CHANNEL 7 DEVOTES EXTENSIVE AIRTIME TO COVERING
PRESIDENT FUJIMORI, INCLUDING LENGTHY SPEECHES AND INTERVIEWS,
WITH LIMITED AIRTIME FOR OPPOSITION CANDIDATES. SINCE MARCH 6 IT
HAS BEEN PROVIDING FOUR MINUTES OF FREE AIRTIME PER DAY TO
OPPOSITION CANDIDATES ON ITS WEEKDAY MORNING NEWS SHOW.

30. (U) ANDINA TELEVISION (CHANNEL 9): MILDLY PRO-GOVERNMENT
NETWORK, WHOSE MAJORITY SHAREHOLDER IS REPORTEDLY MEXICAN
BUSINESSMAN ANGEL GONZALES, WORKING THROUGH A PERUVIAN SURROGATE.
ITS NIGHTLY NEWS PROGRAM DRAWS A LOW AUDIENCE. ANDINA’'S NEWS
DIRECTOR AND ANCHOR IS RUBEN TRUJILLO, ONE OF THE ONLY NEWS
ANCHORS WHO OCCASIONALLY GIVES PERSONAL COMMENTS ON POLITICAL
NEWS; NEWS COVERAGE SLANT TENDS TO SWING FROM LAUDATORY TO
CRITICAL: OF THE GOVERNMENT, ALTHOUGH THE CRITICISM IS GENERALLY
CAUTIOUS. IT HAS PROVIDED LITTLE AIRTIME TO OPPOSITION
CANDIDATES.

31. (U) AUSTRAL TELEVISION (CHANNEL 11): MILDLY PRO-GOVERNMENT

n/a :
UNCLASSIFIED Page: 11

UNCLASSIFIED
EEEEEEEEEEEEEEEE—————




S UNCLASSIFIED- - —
UNCLASSIFIED Page: 12
n/a .

Case Numbex: 200102877

NETWORK, CHANNEL 11 GIVES LITTLE COVERAGE TO OPPOSITION
CANDIDATES IN ITS NIGHTLY NEWS PROGRAM, BUT HAS BEEN PRESENTING
INTERVIEWS WITH PRESIDENTIAL AND CONGRESSIONAL CANDIDATES IN ITS
MORNING NEWS HOUR FROM 7 TO 8. THE MAJORITY SHAREHOLDER IS
FUJIMORI’S FORMER EDUCATION MINISTER, DOMINGO PALERMO.

32. (U) RED GLOBAL (CHANNEL 13): NO NEWS PROGRAMS SINCE JULY,
1999. MEDIA MOGUL GENARO DELGADO PARKER USED TO CONTROL CHANNEL
13, UNTIL AN OWNERSHIP DISPUTE WITH MEXICAN SHAREHOLDER ANGEL

UNCLASSIFIED
UNCLASSIFIED PTQ6254
PAGE 01 LIMA 01960 05 OF 05 302110z

ACTION BBG-00

INFO LOG-00 NP-00 AMAD-01 ACQ-00 CIAE-00 INL-01 DODE-00
DOEE-00 WHA-01 SRPP-00 DS-00 UTED-00 VC-01 H-01

TEDE-00 INR-00 I0-00 LAB-01 L-00 VCE-00 AC-01
NSAE-00 NSCE-00 OMB-01 PA-00 PM-00 PRS-00 ACE-00
P-00 SP-00 IRM-09 TRSE-00 T-00 USIE-00 IIP-00
PMB-00 DSCC-00 DRL-02 G-00 FDIC-01 SSR-00 NFAT-00
SAS-00 /011w )

—————————————————— 45ABS55 3021302 /38
P 3021082 MAR 00
FM AMEMBASSY LIMA
TO SECSTATE WASHDC PRIORITY 3643
INFO AMEMBASSY QUITO
AMEMBASSY LA PAZ ’
AMEMBASSY BOGOTA
AMEMBASSY CARACAS
USCINCSO MIAMI FL

UNCLAS SECTION 05 OF 05 LIMA 001960

SENSITIVE

STATE FOR WHA/AND, WHA/PRESS, WHA/PA, WHA/OAS, TGI,
B/TVP, B/VOA/L, B/TVWPA (LYLE/HEADLEE)

AMEMBASSY FOR PARO/IO

UNCLASSIFIED
PAGE 02 LIMA 01960 05 OF 05 3021102
n/a
UNCLASSIFIED Page: 12
UNCLASSIFIED .




B  UNCLASSIFIED S

: UNCLASSIFIED Page: 13
: n/a -
Case Number: 200102877

E.O. 12958: N/A
TAGS: PREL. OPRC PE
SUBJECT: PERUVIAN MEDIA AND THE ELECTIONS: READER’S GUIDE

GONZALEZ REACHED THE GOVERNMENT-INFLUENCED COURTS, WHERE CRIMINAL
AND CIVIL RULINGS AGAINST DELGADO PARKER STRIPPED HIM OF
MANAGEMENT CONTROL OF THE STATION AND FORCED HIM TO FLEE TO
MIAMI. 1IN DECEMBER, 1998 ANTI-FUJIMORI JOURNALIST CESAR
HILDEBRANDT WAS FORCED OFF CHANNEL 13, WHERE HE HOSTED A POPULAR
NEWSMAGAZINE THAT WAS THE LAST REMAINING INVESTIGATIVE TELEVISION
PROGRAM TO GO OFF THE AIR. SOME SPECULATE THAT DELGADO PARKER'S
JUDICIAL PROBLEMS ARE

MOTIVATED BY THE GOVERNMENT’S DESIRE NOT TO

SEE HILDEBRANDT RETURN TO THE AIR ON A DELGADO PARKER-MANAGED -
CHANNEL 13.

33. (U) CANAL N (CHANNEL 8): OWNED BY EL COMERCIO NEWSPAPER
COMPANY, CHANNEL N IS A CABLE NEWS STATION PROVIDING UPDATED NEWS
EVERY 30 MINUTES, 24 HOURS A DAY. WITH OCCASIONAIL ON-AIR
COMMENTARY FROM EL COMERCIO EDITORS, ITS EDITORIAL LINE AND TONE
IS VERY SIMILAR TO THE PAPER'S, WITH STRAIGHTFORWARD AND
GENERALLY EVEN-HANDED TREATMENT AND ANALYSIS OF ISSUES AND
EVENTS. IT HAS GIVEN GENEROUS COVERAGE TO BOTH PRO-GOVERNMENT
AND OPPOSITION CANDIDATES ON ITS PROGRAMS, INCLUDING INTERVIEWS
WITH THE CANDIDATES ON ITS "HORA N" POLITICAL PROGRAM, CONDUCTED
BY WELL-KNOWN JOURNALIST AND COMMENTATOR JAIME DE ALTHAUS, -WHO
UNCLASSIFIED

PAGE 03 LIMA 01860 05 OF 05 3021107
LEFT EXPRESO’S CCN NETWORK WHEN IT TILTED HEAVILY TOWARD THE GOP.

34.  (U) CCN (CHANNEL 10) CABLE CANAL DE NOTICIAS: CABLE NEWS
NETWORK BROADCASTING 20 HOURS A DAY AND OWNED BY SLAVISHLY PRO-
GOVERNMENT PAPER EXPRESO. CCN’S NEWS COVERAGE TENDS TO FAVOR
FUJIMORI, ALTHOUGH ITS PRO-GOVERNMENT BIAS IS NOT CONVEYED QUITE
AS STRIDENTLY OR UNIFORMLY ON THE AIR AS IN THE PRINTED PRESS.
ITS POLITICAL PROGRAM, "MESA POLITICA", ANCHORED BY JOURNALIST
JORGE MORELLI, HAS BEEN PRESENTING INTERVIEWS WITH A VARIETY OF
CANDIDATES. WHILE PROGRAMS TEND TO BE CRITICAL OF THE
OPPOSITION, OPPOSITION VOICES ARE HEARD.

n/a
UNCLASSIFIED Page: 13

UNCLASSIFIED
- " . ]




e UNCLASSIFIED -

UNCLASSIFIED Page: 14
n/a
Case Number: 200102877

35. (U) PERU HAS TWO NATIONAL NEWS-FORMAT RADIO NETWORKS, RPP
AND CPN, BROADCASTING ON BOTH FM AND AM. WHILE CPN'S MARKET
SHARE IS SMALL, RPP’S LISTENERSHIP INCLUDES BOTH THE BETTER-
EDUCATED MIDDLE AND UPPER CLASSES AS WELL AS THE POORER CLASSES.
THE TOTAL PERUVIAN RADIO AUDIENCE IS ESTIMATED AT 22 MILLION,
WHILE RPP DRAWS AN ESTIMATED DAILY AUDIENCE OF 400,000 AROUND THE
COUNTRY. FOLLOWING AUDIENCE FIGURES ARE FCR MAJOR PERUVIAN
METROPOLITAN AREAS (SOURCE: CPI OCTOBER, 1999).

36. (U) RPP (RADIO PROGRAMAS DEL PERU): AVERAGE DAILY AUDIENCE:

400,000. RPP'S COVERAGE OF THE ELECTION CAMPAIGN HAS GENERALLY

BEEN EVEN-HANDED AND STRAIGHT FORWARD, WITH NUMEROUS LIVE

INTERVIEWS WITH THE CANDIDATES, ALTHOUGH WITH LITTLE COMMENTARY

AND ANALYSIS, RPP SEVERALLY REFRAINS FROM ASKING GOP

REPRESENTATIVES THE HARD-HITTING QUESTIONS ONE WOULD EXPECT
UNCLASSIFIED

PAGE 04 LIMA 01960 05 OF 05 30211037
JOURNALISTS TO POSE TO THEM DURING AN ELECTION CAMPAIGN. RPP HAS
BEEN RUNNING PAID POLITICAL ADS FROM ALL PARTIES DURING MARCH.

37. (U) CPN (RADIO CADENA PERUANA DE NOTICIAS): OWNED BY
GESTION NEWSPAPER; AVERAGE DAILY AUDIENCE: 25,000. CPN’S
ELECTION CAMPAIGN COVERAGE IS BALANCED, ALTHOUGH IT HAS SOMETHING
OF AN OPPOSITION SLANT.
HAMILTON

UNCLASSIFIED

<< END OF DOCUMENT >>

n/a
UNCLASSIFIED Page: 14

UNCLASSIFIED




